Niektóre z wydarzeń zapisanych w Ewangeliach są tak jasne, że zrozumieć może je każdy. Jednak nie wszystkie księgi i fragmenty Biblii są aż tak proste i przejrzyste. Biblia jest starożytną księgą składającą się z wielu części. Pisało ją wielu autorów z przeznaczeniem dla rozmaitych odbiorców, różnymi stylami i językami.
Kiedy czytamy tekst z Biblii, warto sobie zadać trzy pytania:
– O czym dany fragment rzeczywiście mówi?
– Jak rozumieli go pierwsi czytelnicy?
– Co znaczy on dla nas dzisiaj?
1. O czym dany fragment rzeczywiście mówi?
Aby zrozumieć, o czym dany tekst rzeczywiście mówi, należy zadać kilka dalszych, bardziej szczegółowych pytań. Na przykład kiedy i gdzie księga czy fragment został napisany.
– Czy było to przed, czy po narodzinach Chrystusa?
– Przed exodusem czy po?
– Kiedy Izraelem rządzili królowie czy pod okupacją rzymską?
Gdzie został spisany?
– Na wygnaniu w Babilonie?
– W celi więziennej w Rzymie?
– Na dworze królewskim jako oficjalne zapiski?
Jeśli znajdziemy odpowiedzi na te pytania (patrz: Księgi Biblii, poznamy historyczne tło danego tekstu. Pomoże nam to zrozumieć intencje autora.
Drugim użytecznym pytaniem jest dlaczego dany fragment został napisany? Jeśli potrafimy domyślić się celu, który przyświecał autorowi, zaczniemy lepiej rozumieć jego słowa. Na przykład kilka listów Pawła zostało napisanych po to, żeby wyeliminować błędy popełniane w niektórych wspólnotach chrześcijańskich. Paweł wskazuje te błędy i pokazuje, jak powinno się postępować w przyszłości. Dobrze jest także wiedzieć, że autor Apokalipsy chciał wesprzeć swych czytelników, którzy cierpieli prześladowania za wiarę.
Istotne jest również, aby zadać sobie pytanie: o czym jest dana księga? Odpowiedź na to pytanie pomoże nam przeczytać księgę we właściwy sposób.
– Czy jest to sprawozdanie z wydarzeń o życiu i śmierci Jezusa?
– Czy jest to lista religijnych obowiązków narodu żydowskiego?
– Czy jest to zbiór poezji religijnej?
Czasami ważne jest zastanowienie się nad znaczeniem konkretnych słów. W Biblii znajduje się kilka specyficznych terminów – jak na przykład „pokuta” czy „grzech”. Jeśli mamy zrozumieć przesłanie autora, powinniśmy zrozumieć specjalne znaczenie tych słów.
Powinniśmy zwłaszcza zapytać:
– Czy to jest zapis historyczny?
– Czy to jest poezja?
– Czy to jest list?
Wówczas możemy zadać kolejne szczegółowe pytania, stosownie do uzyskanej odpowiedzi.
Jeśli czytamy księgę historyczną, możemy zapytać: co się faktycznie zdarzyło? Jakie inne ważne wydarzenia miały miejsce w tym czasie? Dlaczego autor wybrał właśnie te wydarzenia? I dlaczego opowiada o nich w ten sposób?
Lecz jeśli jest to księga poetycka, powinniśmy przyjrzeć się sposobowi obrazowania autora. Co znaczą konkretne obrazy? Kiedy i jak używano danego wiersza czy hymnu?
Warto przyjrzeć się bliżej niektórym formom piśmienniczym zastosowanym w Biblii.
HISTORIA I BIOGRAFIA
Stary Testament zawiera wiele ksiąg historycznych, takich jak Księga Samuela i Księgi Królewskie. Historia obecna jest także na kartach Nowego Testamentu w Ewangeliach i Dziejach. Jeśli czytamy relacje historyczne, powinniśmy zainteresować się także tłem tych wydarzeń.
– Co działo się w tym czasie na całym świecie?
– Jakie ważne wydarzenia miały wówczas miejsce?
Powinniśmy potem przyjrzeć się starannie samemu fragmentowi Biblii.
– Co się rzeczywiście dzieje?
– Kim są główni bohaterowie?
– Gdzie się to wszystko wydarzyło?
Czasami księgi historyczne pisze się, by coś udowodnić lub obalić. Zatem warto się zastanowić, jakie były intencje autora.
PRAWO
Spośród ksiąg Pięcioksięgu (w Biblii hebrajskiej Prawo – Tora) księgami zawierającymi prawo są przede wszystkim: Księga Wyjścia, Kapłańska, Powtórzonego Prawa i Liczb. Znajdują się w nich długie fragmenty, wyliczające prawa dotyczące wielu różnych aspektów życia. Warto zadać sobie pytanie, jakich dziedzin życia dotyczą dane nakazy.
– Czy prawo to dotyczy spraw zachowania i moralności?
– Czy są to prawa państwowe czy zwyczaje społeczne?
– Czy prawa te dotyczą higieny lub życia rodzinnego?
– Czy też są to prawa religijne – dotyczące kultu, rytuału i ofiar?
– Czy są to uroczyste rytualne błogosławieństwa i przekleństwa związane z żydowską religią?
Kiedy czytamy fragmenty podające prawo, ważne jest, by odnieść je do właściwego okresu w historii Izraela. W przypadku Nowego Testamentu powinniśmy zauważyć, jak dalece nauczanie Jezusa zmieniało rozumienie Prawa. Listy do Galatów i Hebrajczyków pokazują, jak pierwsi chrześcijanie widzieli zakres zmian dokonanych w Prawie.
POEZJA
Niektóre księgi Starego Testamentu są w dużej mierze poezją, jak na przykład Księga Hioba, Psalmy i Pieśń nad pieśniami. Fragmenty poezji pojawiają się także u Proroków, oraz w krótszej formie w Nowym Testamencie – na przykład pieśń pochwalna Maryi, Magnificat. Powinniśmy czytać te fragmenty tak, jak się czyta poezję, nie jak prozę.
– Czy księga napisana jest jak sztuka sceniczna, z postaciami? (Przykładem takiej księgi może być Księga Hioba).
– Czy zawiera ona osobiste odczucia autora, które i nam czasami nie są obce? Przykładem są tu niektóre Psalmy.
– Czy poezja zawiera dużo środków językowych, przenośni i metafor?
Część poezji Starego Testamentu została napisana z myślą o kulcie w Świątyni. Psalm na przykład może opisywać wielkie wydarzenia w historii Izraela. Czasami ważne jest, by znać historię, do jakiej odwołuje się dany utwór – na przykład lament Dawida nad śmiercią jego przyjaciela – Jonatana. W poezji hebrajskiej stosuje się kilka specyficznych tropów. Najczęściej pojawiającym się jest paralelizm, tj. powtarzanie jednej myśli w nieco inny sposób w kolejnych wersach.
PRZYSŁOWIA MĄDROŚCIOWE
Niektóre księgi Starego Testamentu – zwłaszcza Księga Przysłów i Koheleta – składają się z „przysłów mądrościowych”. Jedne z nich występują samodzielnie, inne połączone są w grupy o wspólnym temacie. Niektóre są zdroworozsądkowymi komentarzami życia codziennego, często z dodatkiem humoru, inne usiłują oddać ogólne zasady, jakimi rządzi się ludzkie życie. Część z nich traktuje o życiu bez Boga, część o prawdziwym źródle szczęścia.
PROROCY
Dużą część Starego Testamentu stanowią „księgi prorockie”. Nie oznacza to jednak, że przepowiadają one przyszłość. Prorocy, którzy je spisywali, występowali głównie przeciwko złu, które dostrzegali wokół siebie, przeciwko ignorowaniu Boga i Jego Prawa. Czasami też wyglądali w przyszłość ku temu, co przygotował Bóg. Czytając proroków należy znać historyczne tło ich wypowiedzi. Warto również zapytać:
– Czy autor używa języka metaforycznego?
– Czy jest to poezja?
– Co znaczą jego metafory?
– W jakim celu prorok używa takiego języka?
– Czy proroctwo to było rozumiane w szczególny sposób przez autorów nowotestamentowych?
PRZYPOWIEŚCI
W Ewangeliach spisano wiele przypowieści Jezusa. Przypowieści znajdujemy także w niektórych księgach historycznych i prorockich Starego Testamentu. Najpierw należy odkryć, jakie było przesłanie przypowieści. Czy szczegóły przypowieści niosą w sobie jakieś specjalne znaczenie czy też stanowią po prostu tło dla wydarzeń? Wiele z przypowieści Jezusa opowiedziano, by pomóc zwykłym ludziom w zrozumieniu królestwa Bożego oraz tego, w jaki sposób Bóg postępuje względem ludzi.
LISTY
Wiele z późniejszych ksiąg Nowego Testamentu, to listy od apostołów czy innych chrześcijan z różnych miejsc. Kiedy je czytamy, musimy zapytać:
– Kto napisał dany list?
– Do kogo jest on zaadresowany?
– Jaki był cel napisania listu?
– Jaki jest jego główny temat?
2. Jak dany fragment rozumieli jego pierwsi czytelnicy?
Jeśli odpowiedzieliśmy na wszystkie te pytania i wiemy, o czym dany fragment rzeczywiście mówi, nie tak trudno dojść do tego, co znaczył on dla jego pierwszych czytelników. Możemy spróbować stwierdzić, co jest w nim najważniejsze. Jaką podaje naukę? Jeśli dany fragment został napisany, aby odpowiedzieć na jakąś konkretną potrzebę, to możemy zapytać: Czy w tym rozwiązaniu dostrzec można zasadę ogólną?
Jeśli sądzimy, że wiemy, co dany tekst przekazuje i co znaczył dla jego pierwszych czytelników, możemy śmiało zadać nasze ostatnie pytanie.
3. Co dany fragment znaczy dla nas dzisiaj?
Czy współczesna sytuacja przypomina sytuację pierwszego czytelnika? Jeśli nie, to co autor powiedziałby w obecnej sytuacji? Czy jest jakaś zasada, która wciąż znajduje zastosowanie? Jakie szczegóiowe nauki zawiera dany fragment? Często przydatne jest porównanie danego fragmentu z innymi tekstami biblijnymi podejmującymi podobny temat. Czasami mogą one zarysowywać problem wyraźniej – albo dodać coś nowego do znaczenia czytanego przez nas fragmentu. Czy możemy się czegoś nowego dowiedzieć?
– O Bogu?
– O człowieku?
– O świecie?
– O Kościele?
– O jakimś innym konkretnym temacie?
A może znajdujemy w nim jakiś przykład do naśladowania? Czy jakieś ostrzeżenie? Może zawiera on jakąś obietnicę, którą można odnieść do nas dzisiaj? Być może w świetle tego fragmentu powinniśmy podjąć pewne działania? Albo jest on zachętą do modlitwy? Czy do chwalenia Pana? Czy moglibyśmy użyć słów autora do wyrażenia własnych uczuć o Bogu? Jak ten fragment i jego znaczenie pasują do innych znanych nam fragmentów podejmujących podobne tematy?